OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . TEKST : KARIN JAHROMI BEELD: MARIËLLE VAN AART (ECIO) Hoe staat het met Inclusief Onderwijs? In november vorig jaar publiceerde ECIO het rapport ‘De Staat van Inclusief Onderwijs 2023’. Een jaarlijkse thermometer over het welzijn en de studeeromgeving van de Nederlandse student met een functiebeperking en/of ondersteuningsvraag. AD(H)D, dyslexie en dyscalculie vallen hier ook onder. Conclusie: universiteiten en hogescholen worstelen met de uitvoering van het VN-Verdrag handicap. E 14 I&W MAGAZINE NR1 - 2024 CIO is het expertisecentrum inclusief onderwijs. Zij adviseren en faciliteren hoger onderwijsinstellingen en onderwijsprofessionals met voorlichting en informatievoorziening over relevante thema’s die bijdragen aan een inclusievere leeromgeving en studentenwelzijn. Diversiteit als norm Wat is inclusief onderwijs precies? ECIO zegt hierover: ‘Met inclusief onderwijs voelt élke student zich thuis op de universiteit, hogeschool of mbo-instelling. Dit betekent een veilig studieklimaat en onderwijs dat zich aanpast aan de student in plaats van dat de student zich aanpast aan het onderwijssysteem. Hierbij zien we diversiteit als norm, waarbij je bij voorbaat uitgaat van een studentenpopulatie zonder én met ondersteuningsvraag en dat het onderwijs hierop is ingericht.’ Zelf organiseren Dat klinkt mooi. Maar hoe staat het met de praktijk? In Nederland hebben we geen ‘speciaal hoger onderwijs’ en er is ook geen wet Passend Onderwijs zoals die in het primair en voorgezet onderwijs geldt. Hierdoor is de vraag naar inclusief onderwijs misschien juist nog groter. Want je ADHD, dyslexie of andere ondersteuningsbehoefte is niet weg na de middelbare school. Onderwijsinstellingen moeten hun inclusieve onderwijs dus veel meer zelf organiseren. En dat gaat niet vanzelf, zo blijkt ook dit jaar weer uit het genoemde rapport van ECIO. Grote doelgroep, kleine actie We hebben het trouwens niet over een kleine groep die gebaat is bij inclusief onderwijs. Maar liefst 38 procent van de studenten in het hoger onderwijs in Nederland heeft een functiebeperking en bijna de helft daarvan ervaart veel tot heel veel belemmeringen bij het studeren, zo blijkt uit het rapport. ECIO constateert dat 35 van de 54 hogescholen en universiteiten een intentieverklaring hebben ondertekend om hun onderwijs toegankelijk te maken voor studenten met een functiebeperking of ondersteuningsvraag. Maar ondanks een toename in bewustzijn en draagvlak bij deze ondertekenaars, blijft de implementatie achter. Hieronder een paar resultaten uit het onderzoek: • Driekwart van de hoger onderwijsinstellingen ervaart knelpunten bij de implementatie van inclusiever onderwijs. Vaak door te
15 Online Touch OVER INCLUSIE Home